Informujemy, iż w celu zapewnienia jak najlepszej wygody w przeglądaniu naszych stron www, dostosowania ich do indywidualnych potrzeb użytkownika a także dla celów reklamowych , statystycznych oraz uwierzytelniania korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Plikami cookie użytkownik może zarządzać za pomocą zmiany ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Dalsze korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, która szczegółowo jest opisana w naszej Polityce Prywatności

Akceptuj i zamknij

Zabawy logopedyczne

Zabawy logopedyczne

Mamo, Tato pobawmy się…
czyli logopedyczne zabawy z naszymi dziećmi.

Małe dzieci to grupa szczególna, która wymaga naszej troski. Gdy chcemy żeby nasze dzieci mówiły poprawnie możemy im w tym pomóc przez odpowiednią stymulację. Podjęcie wesołych zabaw o charakterze logopedycznym pozwala uniknąć utrwalania błędnej wymowy oraz wtórnych zaburzeń o charakterze emocjonalnym.

Uczymy się mówić poprzez koordynowanie ruchów odpowiednich grup mięśniowych biorących udział w tym procesie. Odbierane wrażenia kinestetyczne i słuchowe umożliwiają kontrolę tych ruchów.

Warunkiem poprawnej wymowy jest wysoka sprawność aparatów: oddechowego, słuchowego, artykulacyjnego, fonacyjnego. Różnorodne zabawy oddechowe, ortofoniczne, logopedyczne, rytmiczne, ruchowe dają szansę nie tylko na wesołe spędzanie czasu, ale także  na usprawnianie narządów biorących udział mówieniu.

Sugerowane zabawy logopedyczne

Zabawy oddechowe

Zabawy ortofoniczne, fonacyjne, artykulacyjne

Zabawy rytmiczne i słuchowe

Realizując zaproponowane powyżej zabawy możemy doskonalić funkcjonowanie dziecka w zakresie:

  • właściwego sposobu oddychania,
  • prawidłowej pracy i właściwego ułożenia: języka, warg, żuchwy, podniebienia,
  • rozwijania percepcji i pamięci słuchowej, wzrokowej,
  • doskonalenia pamięci,
  • doskonalenia słuchu fonemowego,
  • doskonalenia koordynacji ruchowej,
  • usprawniania koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
  • stymulacji i podwyższania uwagi,
  • rozwijania wyobraźni,
  • doskonalenia prawidłowej artykulacji,
  • wzbogacania słownictwa biernego i czynnego,
  • rozwijania umiejętności budowania poprawnych zdań, dłuższych wypowiedzi.

Zabaw o których tu wspomniano jest bardzo wiele, warto je podejmować każdego dnia, obserwujemy to co nas otacza. Rozmawiajmy z naszymi dziećmi o tym co widzimy dokoła, o zmianach w pogodzie, zmieniających się porach roku; dobierajmy razem ubrania, które przyjdzie nam założyć,  nazywajmy kolory. Razem przyrządzajmy posiłki, nakrywajmy do stołu, mówmy o tym czym będziemy się zajmować.

 

 Joanna Czapla

 


BIBLIOGRAFIA

  1. Gajda S.; Jak się porozumiewamy?, (w:) Logopedia. OPytania i odpowiedzi, (red.) T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 1999, Wydawnictwo Uniwersytetu  Opolskiego.
  2. Kloppel R., Vliex S.: Rytmika w wychowaniu i terapii, Warszawa 1995, PNO.
  3. Malkiewicz M.: Jarmark logopedyczny. Wybór zabaw wspomagających mowe przedszkolaków, Gdańsk 2007, HARMONIA.
  4. Michalak-Widera I., Węsierska K.: aby nasze dzieci mówiły pięknie, Katowice 2001, UNIKAT-2.
  5. Michalak-Widera I.: Śmieszne minki dla chłopczyka i dziewczynki. Ćwiczenia usprawniające wymowę, Katowice 1998, UNIKAT – 2.
  6. Podolska B.; rytmika dla dzieci, Kraków 2008, IMPULS.
  7. Orkan-Łęcka M.; Wczesne wspomaganie rozwoju komunikacji u dzieci niewidomych i słabowidzących ze złożoną niepełnosprawnością – model programu edukacyjnego, 9w:0 Rewalidacja 2 (6)/99, Warszawa 1999, CMPP-PMEN.
  8. Rocławski B., (red.): Opieka logopedyczna od poczęcia, Gdańsk 1998, GLOTTISPOL
  9. Svobodova K.: Język i mowa. Ćwiczenia rozwijające motorykę narządów mowy, Ostrava-Poruba 2006, MONTANEX a.s. Vystavni 10.

Zapoznaj się z platformą Toker