Rozwój mowy u dziecka
Rozwój dziecka i jego mowy w okresie od urodzenia do 6 roku życia
Prawidłowy rozwój mowy dziecka jest podstawą dla prawidłowego rozwoju poznawczego człowieka. Poprzez komunikację poznajemy siebie, otoczenie, nawiązujemy relacje z innymi. Dzięki komunikacji partnerzy interakcji mogą formułować myśli, dzielić się spostrzeżeniami, dokonywać ich weryfikacji. Językoznawca prof. S. Gajda podkreśla, że komunikacja to zachowanie, które polega na zaistnieniu w określonej sytuacji, kontaktu między dwiema osobami – nadawcą i odbiorcą.
„Kontakt ów polega na przekazywaniu informacji, poglądów, uczuć itd., aby współpartnera komunikacyjnego poinformować, wpłynąć na jego myślenie i zachowanie”.
Proces rozwoju mowy przebiega pewnymi okresami. Podkreślić należy, że każde dziecko w tej samej kolejności powinno przebyć wszystkie etapy rozwoju. Dotyczy to rozwoju wszystkich funkcji: motorycznych, werbalnych, słuchowych czy też wzrokowych i ich koordynacji. Warto wspomnieć także, że każde dziecko rozwija się w swoim własnym tempie, zgodnie z możliwościami i predyspozycjami.
G. Demel wyodrębnia cztery okresy w rozwoju mowy:
- okres melodii;
- okres wyrazu;
- okres zdania;
- okres swoistej mowy dziecięcej.
Poniżej zaprezentowane zostaną najważniejsze cechy charakterystyczne dla rozwoju dziecka w poszczególnych okresach:
- w kolejnych miesiącach pierwszego roku jego życia,
- w kolejnych latach od pierwszego do szóstego roku życia.
Okres melodii (od urodzenia do 1 roku życia)
1. Dziecko miesięczne:
- potrafi odróżnić głos mamy od głosu innych osób;
- płacze, pomrukuje, kwili;
- zmienia aktywność pod wpływem głosu mamy;
- niepokoi się reagując na niepokój mamy;
- wydaje dźwięki przypominające [a], [e];
- potrafi ssać;
- próbuje odrywać głowę od materaca;
- bada otoczenie poprzez dotyk;
- chwyta przedmioty bez udziału woli;
- patrzy na wyraźny bodziec wzrokowy np. czerwone lub czarne zabawki;
- pod koniec pierwszego miesiąca potrafi już skupić wzrok na twarzy dorosłego.
2. Dziecko dwumiesięczne:
- płaczem sygnalizuje głód;
- płacze w sposób zróżnicowany, płacz jest już komunikatem;
- potrafi reagować na dźwięki wokół siebie;
- wymawia samogłoski i spółgłoski: [ehe], [ekhe], [errhe];
- unosi główkę pod kątem 45°;
- poznaje siebie, własne ciało przez dotyk;
- zaczyna się uśmiechać.
.
3. Dziecko trzymiesięczne:
- wsłuchuje się w to co mówią rodzice;
- doskonali wymowę samogłosek i łańcuchów głosek;
- potrafi unieść już głowę pod kątem 90°;
- próbuje przez chwilkę siedzieć przytrzymywane przez rodzica i z oparciem;
- zaczyna chwytać zabawkę, którą włożymy mu w rączkę;
- śledzi obraz, przedmiot znikający z pola widzenia;
- odpowiada uśmiechem na uśmiech.
4. Dziecko czteromiesięczne:
- słucha dźwięków zabawek, przedmiotów;
- potrafi okazać złość, smutek;
- odpowiada mimiką na mimikę dorosłego;
- wypowiada głoski: [w], [m], [b];
- utrzymuje sztywną główkę;
- leżąc na plecach unosi głowę;
- doskonali umiejętność siedzenia przy wsparciu opiekuna;
- podtrzymywane pod pachami opiera nogi o podłoże i przez chwilę utrzymuje na nich ciężar ciała;
- potrafi chwycić przedmiot całą dłonią;
- ogląda przedmiot, którym porusza.
5. Dziecko pięciomiesięczne:
- potrafi skoncentrować wzrok na ustach osoby mówiącej;
- nieruchomieje na głośny dźwięk;
- odwraca głowę w kierunku źródła dźwięku, słyszy nawet ciche dźwięki;
- potrafi realizować już ciągi sylabowe;
- unosi się na przedramionach;
- obraca się z pleców na brzuszek;
- siedzi z podparciem;
- utrzymuje zabawkę w dłoni i potrafi też w tym czasie skoncentrować wzrok na innym przedmiocie;
- wyciąga ręce po zabawki;
- potrafi przekładać zabawkę z rączki do rączki;
- przejawia strach, gdy widzi kogoś obcego.
6. Dziecko sześciomiesięczne:
- umie odwrócić głowę w kierunku bodźca;
- gaworzy samonaśladowczo , słucha sylab, łańcuchów sylabowych, które wypowiada, jest to dla niego doskonała zabawa;
- zaczyna wypowiadać dźwięk [ne], który zastępuje późniejsze „nie”;
- potrafi już samodzielnie siedzieć bez podparcia;
- podciągane za ręce przechodzi z pozycji siedzącej do stojącej;
- próbuje stawiać kroki, gdy jest podtrzymywane pod paszkami;
- zaczyna chwytać przedmioty dłonią z wyłączeniem kciuka;
- spogląda za przedmiotem, który spadł ze stołu;
- manipuluje przedmiotami niespecyficznie (wszystkie przedmioty używa w ten sam sposób, bez względu na ich przeznaczenie);
- ogląda przedmioty podczas manipulowania nimi.
7. Dziecko siedmiomiesięczne:
- gaworząc doskonali wypowiadanie już wielu dźwięków: [b], [m], [w], [ś], [ba], [by], [be], [bu], [bo];
- potrafi też różnicować wysokość dźwięku;
- siedzi bez podparcia;
- wykonuje ruchy siedząc;
- samodzielnie już potrafi stać;
- podejmuje próby wykonywania małych kroków przy pomocy rodzica;
- potrafi ocenić odległość w jakiej znajdują się przedmioty;
- zmienia pozycję ciała, aktywność – gdy chce uchwycić przedmiot;
- zaczyna interesować się swoim odbiciem w lustrze.
8. Dziecko ośmiomiesięczne:
- gaworzy w celu zwrócenia na siebie uwagi;
- realizuje już dźwięki: [ta-ta], [ga-ga], [s];
- obserwuje dorosłych, czynności jakie wykonują;
- zaczyna rozumieć wypowiedzi o zabarwieniu emocjonalnym;
- chwytając się czegoś próbuje samodzielnie wstać;
- z pozycji leżącej próbuje samodzielnie siadać;
- chwyta przedmioty chwytem nożycowym, czyli potrafi przywodzić kciuk do pozostałych palców;
- szuka przedmiotu, który zniknął z pola widzenia;
- naśladuje już czynności rodziców.
9. Dziecko dziewięciomiesięczne:
- tworzy „swoje” słowa i sylaby;
- przytrzymując się potrafi przejść kilka kroków;
- zaczyna stosować manipulację specyficzną (używa przedmioty zgodnie z ich przeznaczeniem);
- stosuje chwyt pęsetowy, czyli potrafi przeciwstawić kciuk i palec wskazujący;
- potrafi wskazywać palcem i wykorzystuje ten gest do komunikacji;
- przejawia zachowania o charakterze intencjonalnym;
- utrzymuje z rodzicem wspólne pole uwagi.
10. Dziecko dziesięciomiesięczne:
- rytmicznie się porusza, zgodnie z muzyką;
- słucha wyrażeń dźwiękonaśladowczych, próbuje je rozpoznawać;
- podejmuje zabawy paluszkowe np.: „Sroczka kaszkę warzyła”;
- rozumie i wypowiada pierwsze słowa;
- zaczyna oglądać i pokazywać obrazki;
- próbuje odwracać kartki książeczki;
- próbuje podnieść się z raczkowania;
- naśladuje ruchy, gesty;
- chodzi prowadzone za obie rączki;
- usprawnia chwyt pęsetowy;
- wyjmuje przedmioty z puszek, pudełek.
11. Dziecko jedenastomiesięczne:
- poznaje właściwości przedmiotów poprzez wydobywanie z nich dźwięków;
- naśladuje dźwięki;
- rozumie zakazy i reaguje na nie;
- chodzi podpierając się lub w chodziku;
- dotyka palcem wskazującym zabawek;
- znajduje schowany przedmiot, zabawkę;
- potrafi zamknąć pudełko;
- samodzielnie je trzymając jedzenie w rączkach,
- potrafi pić z kubeczka;
- wyraża sprzeciw, gdy protestuje.
12. Dziecko dwunastomiesięczne:
- rozumie polecenia wsparte gestem;
- wykonuje polecenia;
- wypowiada proste wyrazy, sylaby o sensownym znaczeniu;
- naśladuje rodzica i powtarza wyrazy wypowiadane przez niego;
- posługuje się gestem, który niesie ze sobą znaczenie;
- między 12-14 miesiącem życia zaczyna samodzielnie chodzić;
- inicjuje kontakty z innymi osobami;
- kontroluje wzrokiem czynności wykonywane przy użyciu klocka, łyżki, kredki itp.;
- wrzuca przedmiot do pudełka.
Okres wyrazu (1-2 rok życia)
W tym okresie dziecko nabywa wiele nowych umiejętności:
- wymawia wszystkie samogłoski oprócz nosowych, czyli potrafi wymawiać [a, o, e, u, i, y];
- wymawia też spółgłoski: [ b, p, m, t, d, k, n], czasem [ć, ś];
- pod koniec tego okresu dziecko poprawnie wymawia kilkadziesiąt wyrazów i ogromną liczbą wyrazów zastępczych;
- rozumie proste zdania i polecenia, potrafi je spełniać;
- dwulatek zaczyna budować proste zdania;
- zaczyna już nawiązywać interakcje z rówieśnikami;
- maluch w tym okresie wspina się, doskonali umiejętność chodzenia, zaczyna biegać, podskakuje;
- potrafi zbudować wieżę z 6 klocków, mostek z 3-4 klocków.
- dwuletnie dziecko potrafi dobrać dwa identyczne przedmioty czy obrazki, umie także dobrać obrazek do przedmiotu; zaczyna dobierać części obrazka do całości.
Okres zdania (2-3 rok życia)
Na tym etapie dziecko:
- realizuje już zwykle wszystkie samogłoski oraz wiele spółgłosek [p, b, m, f, w, k, g, ch, t, d, n, l, ś, ź, ć, dź, ń] także spółgłoski zmiękczone: [pi, bi, mi, ki, gi];
- może już wypowiadać głoski: [s, z, c, dz], przy czym pojawiające się głoski czasem bywają zastępowane innymi łatwiejszymi głoskami, wskutek małej sprawności narządów artykulacyjnych; ponadto wyrazy realizowane przez dziecko w tym okresie są poskracane, głoski często są poprzestawiane, grupy spółgłoskowe – uproszczone;
- zaczyna wypowiadać 2-3 wyrazowe proste zdania;
- potrafi wysłuchać tekst krótkiego wierszyka;
- swobodnie biega, potrafi już jeździć na trójkołowym rowerku;
- rzuca i kopie piłkę, próbuje ją łapać;
- buduje wieżę z 8 klocków, klasyfikuje klocki wg kształtu lub wielkości;
- umie narysować po demonstracji krzyżyk i koło;
- bawi się z rówieśnikami podczas zabaw tematycznych;
- jest coraz bardziej samodzielne, potrafi samodzielnie ubierać i zdejmować części ubrań, posługuje się sztućcami, samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne.
Okres swoistej mowy dziecięcej (3-7 rok życia)
Na tym etapie rozwoju dziecko opanowuje najtrudniejsze głoski.
Sześciolatek powinien mieć już utrwaloną poprawną wymowę wszystkich głosek oraz opanowaną technikę mówienia.
W wieku 3-5 lat dziecko zadaje mnóstwo pytań (około 50 dziennie), tworzy niezwykłe opowieści (konfabuluje), wzbogaca ilościowo i jakościowo swój słownik, operuje rzeczownikami, czasownikami, przymiotnikami, przysłówkami i zaimkami.
W tym okresie dziecko:
czteroletnie:
- realizuje głoski [s, z, c, dz];
- sprawnie kopie, także rzuca piłkę;
- wchodzi i schodzi po schodach krokiem naprzemiennym;
- omija przeszkody, potrafi je przeskoczyć;
- rysuje po śladzie,
- umie odwzorować linię, koło, kwadrat, prostokąt i krzyżyk;
pięcioletnie:
- potrafi wypowiadać prawidłowo [sz, ż, cz, dż], przy czym w mowie spontanicznej głoski te może wymawiać jeszcze jako [s, z, c, dz],
- wypowiada też [r];
sześcioletnie:
- powinno prawidłowo wypowiadać wszystkie głoski języka polskiego.
Starsze dzieci w grupach przedszkolnych, czyli pięcio-, sześciolatki zwykle sprawnie potrafią tańczyć, pływać, jeździć na rowerze, skakać na skakance, stać na jednej nodze. Potrafią precyzyjniej rysować, tworzyć już rysunki tematyczne. Dzieci w tym wieku są już znacznie bardziej samodzielne w zakresie czynności samoobsługowych.
Starsze przedszkolaki powinny mieć opanowaną prawidłową wymowę, mogą pojawić się jeszcze trudności przy wypowiadaniu głosek sz, ż, cz, dż, r oraz grup spółgłoskowych, zwłaszcza w śródgłosie (w środku wyrazu). Jeśli rozwój mowy jest opóźniony należy skontaktować się z logopedą.
Autor artykułu: Joanna Czapla
Bibliografia:
- Cieszyńska J., Korendo M.: Wczesna interwencja terapeutyczna, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2007.
- Demel G.: Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, WSiP, Warszawa 2009.
- Gajda S.: Jak się porozumiewamy?, (w:) Logopedia. Pytania i odpowiedzi, (red.) Gałkowski T., Jastrzębowska G., Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 1999.
- Kaczmarek L.: Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1989.
- Kielin J. (red.): Rozwój daje radość, GWP, Gdańsk 1999.