Informujemy, iż w celu zapewnienia jak najlepszej wygody w przeglądaniu naszych stron www, dostosowania ich do indywidualnych potrzeb użytkownika a także dla celów reklamowych , statystycznych oraz uwierzytelniania korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Plikami cookie użytkownik może zarządzać za pomocą zmiany ustawień swojej przeglądarki internetowej.

Dalsze korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, która szczegółowo jest opisana w naszej Polityce Prywatności

Akceptuj i zamknij

Kiedy do logopedy?

Kiedy do logopedyCzy mowa mojego dziecka rozwija się prawidłowo?

 „Mowa jest rodzajem zachowania się, które pomaga dziecku poznawać świat, przekształca go z istoty egocentrycznej w społeczną” (Hurlock).

Dzięki komunikacji poznajemy siebie, innych ludzi, wszystko co nas otacza. Gdy rozwój mowy dziecka nie przebiega prawidłowo pojawiają się problemy, które utrudniają mu realizowanie różnorodnych zadań, zaspokajanie własnych potrzeb.

Jeśli zauważymy, że rozwój mowy naszego dziecka odbiega od rozwoju mowy rówieśników zasięgnijmy porady specjalisty.

Rodzicu skonsultuj się z logopedą, jeśli:

  • maluszek nie potrafi ssać;
  • Twoje dziecko ma problemy z oddychaniem;
  • masz problemy z karmieniem noworodka lub niemowlęcia;
  • dziecko często ma otwartą buzię, a język znajduje się między wałkami dziąsłowymi;
  • niemowlę nie podejmuje prób głużenia, nie gaworzy, czyli nie wypowiada ciągów sylab;
  • 4–6-cio miesięczne dziecko nie poszukuje skąd dochodzi dźwięk;
  • 7-mio miesięczny maluszek nie posługuje się gestami, mimiką,  gdy czegoś potrzebuje lub gdy  chce zwrócić na siebie uwagę;
  • 7–8-mio miesięczne dziecko nie próbuje gryźć i żuć pokarmów;
  • roczne dziecko nie zaczyna wymawiać pierwszych wyrazów: „mama”, „baba”, „tata”;
  • dwulatek mówi bardzo mało lub niewyraźnie, nie wypowiada prostych zdań,
  • dwulatek nie rozumie i nie wykonuje poleceń, nie potrafi wskazać przedmiotów, zabawek, które są mu znane;
  • trzylatek nie wykonuje złożonych poleceń, nie potrafi wskazać części ciała, nie nazywa przedmiotów, zabawek ze swojego otoczenia;
  • czterolatek nie potrafi wysłuchać prostego wierszyka, opowiadania, nie zadaje pytań;
  • 5–6-cio latek mówi niewyraźnie, nie potrafi opowiedzieć, o czym był wierszyk, bajka, opowiadanie, nieprawidłowo wypowiada głoski języka polskiego;
  • dziecko błędnie realizuje głoski;
  • dziecko mówi niepłynnie, zacina się, jąka, kilkakrotnie powtarza sylaby;
  • masz dziecko z wadą rozwojową, wadą zgryzu, niedosłuchem,  opóźnionym rozwojem psychoruchowym.

Konsekwencje zaniedbania problemów logopedycznych u dzieci.

Dziecko 6-7 letnie powinno prawidłowo i wyraźnie wymawiać wszystkie głoski, nie mylić ich, nie pomijać, nie zamieniać. Dziecko w tym okresie powinno już swobodnie budować zdania poprawne pod względem gramatyki i składni.

Zaburzenia mowy, opóźnienie rozwoju mowy przyczyniają się do powstawania trudności w nauce, przy czym podkreślić należy, że niepowodzenia w nauce przyczyniają się do powstawania zaburzeń mowy. Dzieci z wadami wymowy popełniają te same błędy w czytaniu i w pisaniu, które wykazują w mowie spontanicznej. Zaburzenia mowy niejednokrotnie są przyczyną powstawania stresu, utrudniają dzieciom kontakty z rówieśnikami, wreszcie prowadzą do lęku przed mówieniem – logofobii.

Działaj profilaktycznie.

 Wczesne podjęcie działań profilaktycznych, terapeutycznych nie doprowadzi do utrwalenia błędnej wymowy. Już u najmłodszych dzieci można zauważyć błędne formy artykulacji spowodowane dysfunkcją języka tj. dyslalię międzyzębową, boczną, gardłową lub wargową, które przez kolejne lata mogą zostać utrwalone. U małych dzieci należy zwrócić także uwagę na sposób połykania, jeśli przetrwa niemowlęcy sposób połykania (z językiem wsuniętym między wały dziąsłowe, przy rozwartych szczękach) prowadzić to może do przemieszczenia miejsc artykulacji, czyli niewłaściwego ułożenia języka, to z kolei prowadzić może do nieprawidłowej wymowy głosek. Także oddychanie przez usta może prowadzić do zaburzeń w rozwoju mowy.

Innym problemem, który może się pojawić jest brak pionizacji języka (dziecko powinno przemieszczać przednią część języka w kierunku przedniej części podniebienia podczas połykania i artykulacji), proces pionizacji języka powinien się zakończyć do 3 roku życia. Dziecko, które nie potrafi unieść języka do podniebienia, będzie maiło trudności z realizacją głosek: [ sz, ż, cz, dż, l,  r].

Warto wspomnieć jeszcze o dzieciach z rozwojową niepłynnością mowy. Rozwojowa niepłynność mowy występuje jako fizjologiczny etap przejściowy w nabywaniu przez dziecko języka. Często pojawia się u małych dzieci, które zaczynają mówić i ich możliwości językowe są niższe, niż chęci przekazania myśli. Dzięki wskazówkom logopedy rodzice mogą podjąć odpowiednie działania zapobiegające przekształceniu się tej niepłynności w jąkanie.

Jak pomóc dziecku w prawidłowym rozwijaniu mowy?

Oto kilka wskazówek, które rodzice mogą wykorzystać:

  • sprawdźmy jak oddycha nasze dziecko – powinno oddychać nosem, jeśli jest inaczej zgłośmy się do lekarza i/lub logopedy;
  • postarajmy się karmić maluszka piersią;
  • pokarmy stałe podawajmy łyżeczką, gdy zrezygnujemy z butelki przejdźmy na karmienie łyżeczką i picie z kubeczka, nie stosujmy „kubka niekapka” – gdyż przyczynia się do przetrwania infantylnego sposobu połykania;
  • starajmy się nie dawać dziecku smoczka, gdyż może on wpływać na powstawanie wad zgryzu, przetrwanie niemowlęcego połykania pokarmów;
  • około 12-13 miesiąca życia zastąpmy podawanie pokarmu w butelce karmieniem łyżeczką;
  • mówmy do dziecka ciepło i spokojnie;
  • budujmy krótkie zdania;
  • zawsze mówmy poprawnie – „językiem dorosłych” a nie „językiem dziecka”;
  • rozmawiajmy z dzieckiem o tym co robimy, nazywajmy wspólne czynności i przedmioty, które nas otaczają;
  • starajmy się, aby dziecko widziało naszą twarz podczas mówienia – dzięki temu nauczy się naśladować ruchy warg, języka, żuchwy;
  • zadbajmy o to, aby nasze dziecko nauczyło się gryźć i żuć;
  • odpowiadajmy na pytania dziecka;
  • wspólnie z dzieckiem oglądajmy bajeczki, książeczki; opowiadajmy i czytajmy dziecku bajki, wierszyki, rymowanki;
  • śpiewajmy wspólnie piosenki, uczmy dziecko krótkich piosenek, rymowanek, wierszyków na pamięć;
  • rysujmy z dzieckiem, malujmy farbami, bawmy się plasteliną, ciastoliną, suchymi makaronami, kaszami;  nazywajmy to, co robimy, opisujmy to;

Zachęcajmy dziecko do mówienia, jednak bez wywierania presji, dziecko ma odkrywać radość mówienia. Nie zawstydzajmy dziecka, gdy pojawiają się błędy w jego wymowie.

Autor artykułu: Joanna Czapla

Zapoznaj się z platformą Toker